środa, 11 kwietnia 2012

MATURA 2012- CZĘŚĆ CZYTANIE


Reading: Umiejętność rozumienia tekstu czytanego jest sprawdzana na obu poziomach egzaminu maturalnego. To bardzo ważna część, za rozwiązanie której możesz uzyskać na poziomie podstawowym  najwięcej, bo aż 20 punktów (40%) spośród pozostałych części arkusza.
Struktura i rodzaj tekstu
Pamiętaj że już sam tekst podpowiada Ci wiele istotnych informacji.  Tytuł i pierwsze zdanie pomagają ustalić główną myśli tekstu, a pierwsze zdania akapitów streszczają je, ujawniając tok argumentacji autora.
Zawsze staraj się wyszukać tzw. słów- kluczy. Rozpoznanie typu i charakteru tekstu (opowiadanie/artykuł, informacja/opinia, styl formalny/nieformalny) ułatwi odgadnięcie jego dalszej treści i rozwoju.
Potrzebne informacje
Zawsze przed rozpoczęciem czytania, przeczytaj uważnie pytania do tekstu! Może wydawać się to dziwne ale automatycznie skupisz swoją uwagę na poszukiwaniu odpowiedzi również w sposób podświadomy.
Warto określić czego dotyczy dane pytanie i gdzie w tekście znajduje się na nie odpowiedź. Kluczowe wyrazy w poleceniu oraz fragmenty tekstu zawierające odpowiedź dobrze jest zaznaczyć ołówkiem, wskazując numer pytania, aby łatwiej było do nich wrócić, np. przy weryfikacji własnych typów. W tekście odpowiedzi mogą występować w postaci wyrazu, zdania lub nawet całego ustępu.
Nie przejmuj się jeśli nie rozumiesz jakichś słów.  Ich znaczenie można rozpoznać na podstawie wiedzy ogólnej lub z kontekstu, ustalając część mowy, formę gramatyczną czy analizując podobieństwo do słowa polskiego więc nie musisz znać każdego pojedynczego słowa.
Strategie
- Odpowiedzi w zadaniach typu prawda-fałsz opierają się zwykle na niewielkich zmianach w stosunku do tekstu (wyrazy przeciwstawne lub synonimy, przeczenia). Pamiętaj, że często czytasz opinię  autora a niekoniecznie o faktach, bowiem często nie wszystko powiedziane jest w sposób jednoznaczny.
- Wskazując odpowiedź w zadaniach typu test wyboru warto wyeliminować błędne odpowiedzi. Nieprawidłowa odpowiedź może zawierać nieznacznie zmienioną informację z tekstu.
- W zadaniach typu uzupełnianie luk ważne jest zorientowanie się w strukturze zdań, treści, oraz stylu i logicznym rozwoju całego tekstu. Niekiedy konieczne jest kilkakrotne czytanie. Zawartość luki musi być zgodna z fragmentem ją poprzedzającym oraz następującym po niej. Trzeba zwracać uwagę na zwroty łączące poszczególne akapity i decydujące o spójności tekstu. Na poziomie rozszerzonym mogą pojawiać się: idiomy, inwersja lub imiesłowy łączące części zdania.
- W zadaniu typu przyporządkowanie należy dopasować do fragmentów tekstów nagłówki, pytania lub stwierdzenia, które zwykle zawierają przeredagowane informacje z tekstu. Konieczne jest streszczenie fragmentu do jego głównej myśli.  W tym zadaniu warto abyś zastanowił się nad zdaniem które całkowicie nie pasuje do kontekstu wypowiedzi.
- Rozwiązując zadanie typu układanie w kolejności, trzeba najpierw odnaleźć pierwsze zdanie lub fragment, który wprowadza do tematu. Poszukiwanie kolejnych części powinno być oparte na powiązaniach pomiędzy nimi. Warto zwracać uwagę na spójniki, łączniki zdaniowe czy zgodność zaimków osobowych. Fragmenty z pozoru niepasujące lub pasujące w kilku miejscach należy zostawić na koniec.