poniedziałek, 16 kwietnia 2012

MATURA 2012- CZĘŚĆ USTNA



Część ustna egzaminu składa się z dwóch zadań. Egzamin na poziomie podstawowym trwa 10 minut i obejmuje: trzy rozmowy sterowane z osobą egzaminującą oraz opis ilustracji i dwa pytania. Egzamin na poziomie rozszerzonym trwa 15 minut i obejmuje: rozmowę na podstawie materiału stymulującego oraz prezentację wybranego tematu i dyskusję w jego obrębie. Zdający ma czas na przygotowanie: 5 minut na poziomie podstawowym i 15 minut na poziomie rozszerzonym. Nie może jednak korzystać ze słowników.


Wskazówki

1.   kiedy nie rozumiesz pytań egzaminatora możesz:
•    poprosić o powtórzenie: Could you repeat, please?
•    zadać pytanie, aby uzyskać potwierdzenie: Did you say...?/Do you want me to...?/Are you asking about...?/Do you mean...?
•    poprosić o wyjaśnienie lub przeformułowanie pytania: I don’t understand./I don’t quite get what you mean.

2.    Jeżeli nie wiesz, co powiedzieć i potrzebujesz się zastanowić:
•   Postaraj się zyskać na czasie, powtarzając pytanie zadane przez egzaminatora używając wyrażeń, które dadzą ci czas do namysłu: Well.../Let me think…/How shall I put it…/As far as I am concerned…/This is a very interesting/difficult question.
•    Powołaj się na opinie innych: I haven’t thought about it too much but my parents think…
PAMIĘTAJ ŻE W EGZAMINIE CHODZI GŁÓWNIE O TO ABY MÓWIĆ I ODPOWIADAĆ NA PYTANIA- tak naprawdę nie musisz na każdy temat mieć opinii bo przecież nie interesujemy się wszystkim- warto więc przed egzaminem pomyśleć i przygotować sobie kilka odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące bieżących wydarzeń, opinii na temat pracy, rodziny, społeczeństwa.

3.    Kiedy czujesz, ze twoja wypowiedź jest za krótka lub nie radzisz sobie z tematem:
•   Postaraj się podać przykłady na zilustrowanie swoich argumentów.
•   Spróbuj skupić się na innym aspekcie tematu, jednak pamiętaj że najważniejsze to wyczerpać temat

4.    nie musisz się martwić jeśli zapomnisz jakiegoś słowa, zawsze  możesz:
•    zastąpić to słowo bardziej ogólnym lub podobnym wyrazem, np. book zamiast novel;
•    spróbować opisać przedmiot lub osobę, którą masz na myśli;
•    pokazać kształt lub kolor: It was like this...;
•    poprosić o pomoc egzaminatora: What’s the word for…?

5.   Podczas rozmowy wymagającej odgrywania ról z egzaminatorem pamiętaj o doborze stylu wypowiedzi do sytuacji lub wieku rozmówcy .