sobota, 14 kwietnia 2012

MATURA 2012- CZĘŚĆ SŁUCHANIE

Listening: Ta część niestety jest dość trudna i nie zawsze można ją perfekcyjnie wyćwiczyć. Niektórym z nas słuchanie przychodzi z łatwością bo po prostu mają dobry słuch a niektórzy męczą się. Jedynym sposobem to ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć.  Pamiętaj o tych ważnych rzeczach:
Liczba i długość tekstów maturalnych to  3 teksty adaptowane o łącznym czasie trwania ok. 6 minut (całe nagranie z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i przerwami na wykonanie zadań trwa ok. 20/25 minut).
Rodzaje tekstów które możesz mieć to  teksty informacyjne (np. komunikaty i instrukcje), rozmowy, wywiady, teksty narracyjne.
Typy zadań: zadania zamknięte – prawda/fałsz, dobieranie, wielokrotny wybór.
 
Podstawowe wskazówki

-Przecież nie musisz rozumieć każdego słowa. Podobnie jak przy części czytanie, ważne są słowa klucze.
-Uważaj na liczby: thirteen, fourteen, thirty, forty. Dla Polaków słowa te brzmią podobnie i nietrudno o ich pomylenie, a szczególnie często pojawiają się w nagraniach.
-Zanim zacznie się audycja warto przeczytać wszystkie pytania do zadania, często można przewidzieć na nie odpowiedź.
-Pamiętaj, że kolejność pytań i odpowiedzi odpowiada kolejności informacji pojawiających się w nagraniu.
-Podczas słuchania najlepiej patrzeć na treść zadania, kontrolując wzrokiem odpowiedzi. Osoby, które może to dekoncentrować, powinny raczej skupić się tylko na wysłuchaniu i zapamiętaniu jak największej liczby informacji z nagrania.
-Każde nagranie usłyszysz dwukrotnie. Pierwsze słuchanie to szansa na zaznaczenie odpowiedzi, drugie – na sprawdzenie ich poprawności.
-Nie zostawiaj pytań bez odpowiedzi. Użyj wiedzy ogólnej lub intuicji, jeśli nie masz pewności. W przypadku braku przypuszczeń co do poprawnej odpowiedzi – zgaduj. Szanse na trafienie wahają się w zależności od zadania od 25 do 50%.

Strategie
- Rozwiązując testy typu prawda-fałsz, zastanów się, jakie informacje będą ci potrzebne, aby zdecydować, czy zdanie jest prawidłowe czy błędne. Podkreśl kluczowe elementy, np. liczby, określenia czasu, nazwy własne. Nie zawsze znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania.
- W zadaniach typu test wyboru należy skupić się na kontekście, gdyż odpowiedzi, które zawierają słowa użyte w nagraniu, nie muszą być prawidłowe i zwykle nie są. Poprawna odpowiedź nie musi zatem odzwierciedlać sformułowań z nagrania. Czasem jest ona tylko zasugerowana i należy ją wywnioskować. Wyboru odpowiedzi można dokonywać poprzez eliminację na przykład tych stwierdzeń, które dotyczą innego kontekstu niż ten z nagrania. Jeśli pytanie dotyczy opinii autora lub funkcji tekstu, należy rozważyć dłuższy fragment lub cały tekst.
- Zadania polegające na przyporządkowaniu można rozwiązać, odwołując się do usłyszanych w nagraniu charakterystycznych zwrotów używanych w danym miejscu lub przez daną osobę lub rozpoznając otoczenie, w którym prowadzona jest rozmowa. Jeśli mamy dopasować nagłówki lub tytuły do fragmentów nagrań, należy dla ułatwienia każdą z usłyszanych części podsumować w myślach.